Ankan vecka 8!

LillAnkan:

Vi fortsätter leken från skog till papper där barnen får leka i olika stationer i pappersproduktionen. Vi använder oss av våra träd, pinnar, lastbilar, lådor, raspen och grytan.

Vi vill fortsätta vår undervisning om från träd till papper genom att barnen idag får måla ett progressivt träd som barnen kan få pyssla med och utveckla med olika skapandetekniker.

Vi vill fortsätta undervisa om språkljud, bokstäver och samtala om bilder utifrån boken om Petter och hans fyra getter. Utifrån de förra veckornas ibland vacklande intresse för boken från vissa barn väljer vi denna vecka att använda flanellografbilder och berätta sagan. Vi lägger även till fler sånger till fiskebilderna.

Gåsen:

Vi arbetar med begreppet sparsamhet genom att titta på bilder som skapar serier av vad som händer vid avverkning av skog, produktion och återbruk av papper.

Vi vill arbeta med antalsuppfattning på ett nytt sätt, genom att använda digital teknik. Vi använder appen Räknetornet.

Vi vill undervisa om vad siffrorna ett till fem heter och det gör vi genom att spela ett memory med siffror.

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över en saga. Rimma och ramsa. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp. Laborera med bokstäver. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Svanen:

Vi vill undervisa om taluppfattning. Vi gör det genom att  räkna hur många vi är i rummet och genom att bekanta oss med talraden och vad som är ett mer eller ett mindre. Vi lyssnar efter och räknar antal trumslag för att veta hur många gånger vi ska snurra, klappa eller blinka! Vi väljer varsin matematikburk och undersöker dess innehåll. Banen får räkna antal, räkna på olika språk, räkna baklänges, para innehållet till en sifferbild.

Uteonsdag:

Idag gick vi hela StorAnkan till trädgårdsföreningen för lek i lekparken. Väl i lekparken startade vi med att äta frukt för att sedan aktivera oss med allt som fanns att tillgå. Det blev en pulshöjande och lustfylld utflykt där barnen fick utmana sin uthållighet genom den långa promenaden samt sin motoriska förmåga och kroppsuppfattning i lekparken.

Barnen uttryckte så här efter utflykten:

-Rutschkanan med tunnel var bäst. Åka i kompisens knä.

-Att hoppa på studsmattan var roligt

-Jag tyckte allt var bäst

-Jag tyckte det var roligt att gå till lekparken

-Det var roligt att leka i det lilla huset

-Tråkig utflykt, jag var rädd för rutschkanan

-Det stora huset var bäst

Vi önskar er en trevlig och avkopplande helg! ☀️