Ankan vecka 6!

På dagens storsamling fick vi se att det satt ett gult handavtryck på fönstret, med något konstigt tryck på. Det visade sig vara en qr-kod  Efter lite klurande lyckades vi läsa av QR-koden med hjälp av en iPad.  Fram kom ett brev från Yellow och vännerna i Sympatia! De berättade att allt är bra i Sympatia och att vi ska få en present..

Därefter sjöng och firade vi de barn som haft födelsedagar under december och januari! Hurra hurra!

LillAnkan:

Barnen har länge frågat efter barnvagnsbussarna och på grund av många barn och mycket snö har vi inte kunnat ta oss iväg. Vårt syfte med denna promenad var att barnen skulle få, på närmre håll, se och uppleva många av de tekniska fenomen och maskiner som dagligen fångar barnens intresse. Vi gick först förbi tågbron och fick se hur ljuset ändrades från rött till grönt och att tåget sedan kom. Vi vinkade till lokföraren som vinkade tillbaka. Barnen noterade att lamporna vid rälsen har olika färg så som rött, grönt och gult. Sedan spanade vi in de olika husbyggen som pågår vid Scandic. Vi såg på nära håll den STORA lyftkranen som kan lyfta stora tunga saker, hur hög den är och om någon sitter där uppe och kör. Vad händer uppe på en av våningarna där byggarna går med skottkärror? Vad är den stora gröna lastarmen? Något barn menade att det var en plastsnurra. Mitt i allt det spännande ryckte brandbilen ut och tutade högt när de körde förbi. Slutligen fick vi träna på vår grovmotorik med att åka kana nerför kullen och kämpa uppför de isiga trapporna. Mycket uppskattat av barnen som inte ville gå tillbaka till Ankan.

Vi leker med våra egentillverkade träd och undersöker barnens egna uppfattning om trädens väg till papper.

Vi fortsätter med att undersöka antal. Vi använder Bobbo och klossarna. Vi räknar, ramsar och sjunger elefantsången, där vi hämtar upp varandra samtidigt som vi räknar.

Vi vill fortsätta undervisa om språkljud, bokstäver och samtala om bilder utifrån boken om Petter och hans fyra getter.

Gåsen:

Vi vill undervisa om pappertillverkning av returpapper genom att göra eget papper. Vi tittar på filmen av oss själva när vi gör papper i ateljén.

Vi vill undervisa om antalsuppfattning genom att använda siffer-kort och pärlor. Barnen får välja ett av korten på mattan, berätta vad det är på kortet och sedan placera ut så många pärlor som är på kortet. Vi undersöker olika räknesätt genom att barnen får dela upp sina pärlor på olika sätt.

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över en saga. Rimma och ramsa. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp. Laborera med bokstäver. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Svanen:

Vi har målat på vårt egengjorda papper, vi har målat något från filmen om Barr och Pinne och vi har målat av en bild från vårt ”papperskretslopp” på Staffli. Barnens alster och reflektioner sitter på väggarna på avdelningen.  Barnen fick sätta sig på ”berättar-filten” framför sina alster och berätta vad de målat och reflektera över samband mellan deras olika bilder t ex Hur hänger bilden på träden och bilden på papperspåsen ihop?

Vi vill undervisa om taluppfattning. Vi gör det genom att på lunchsamlingen räkna hur många vi är i rummet och genom att bekanta oss med talraden och vad som är ett mer eller ett mindre. Vi lyssnar efter och räknar antal trumslag för att veta hur många gånger vi ska hoppa på ett ben, snurra, klappa eller blinka! Vi leker leken taltrassel.

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över De tre bockarna Bruse. Rimma och ramsa bla Fem små snöflingor och Esike desike. Sjunga och leka med ord. Laborera med bokstäver och stavelser genom att lyssna på och klappa namn och andra ord. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Uteonsdag:

Idag gick vi på en spaningspromenad. Vi gjorde en gemensam lista med olika saker vi skulle spana efter när vi gick på promenad. Listan följde med på promenaden och vi drog ett streck för varje sak vi såg. Bland annat såg vi många många bilar och tre olika tåg. Syftet att promenera är att erbjuda barnen fysisk aktivitet. Barnen utmanades av det vintriga väglaget. Vi klättrade över snövallar och halkade fram på trottoarerna. Barnen fick utmana sin balans och sin kroppsuppfattning. Vi fick en lustfylld och härlig förmiddag utomhus där hjärtat fick träna. Barnen uttryckte efter promenaden att en inte fryser när en går, de upptäckte även att vi inte sett en enda båt.

5-års:

Idag besökte vi Björnligan och erbjöds olika matematiska uppgifter. Det fanns 4 olika stationer där vi fick testa att väga, mäta, lägga mönster, olika matematiska begrepp och geometriska former. Några saker var lätta och andra mer utmanande och framförallt var det roligt med matematik!

Vi önskar er en trevlig och avkopplande helg! ☀️