Ankan vecka 5!

LillAnkan:

Vi vill på ett lekfullt och utforskande sätt fortsätta att undersöka papprets väg från träd till papper att använda. Genom att barnen har samlat in egna pinnar som vi kan använda som trästockar som går att lasta på Ankans egna lastbilar, behöver vi också såga till dem precis som filmen om papper. Vi samlar upp sågspånet så att vi också kan koka det som fliset i filmen.

Vi tillverkar rekvisita till vår dramalek där vi leker efter barnens egna reflektioner av filmen från skog till papper. Vi använder oss av färg och toarullar för att göra träd till skogen.

Med hjälp av Bibbi och klossarna har vi undersökt om barnen kopplar ihop antal med siffra. Genom att dessutom placera klossarna på olika sätt, även se/höra barnens kopplingar till lägesbegreppen.

Vi vill undervisa om ramsor och barnens namn och om boken ” Peter och hans fyra getter”. Genom att läsa boken och prata med barnen om olika färg, olika händelser i boken och egna känslor (otäckt, ledsen samt rädd)

Gåsen:

Vi vill undervisa om hur barnen kan göra nytt papper av gammalt papper. Vi tittar igen på en film där de berättar hur en gör eget papper av returpapper. Vi pratar om vad de ser i filmen och hur vi ska göra med vårt eget papper.

Vi vill undervisa om pappertillverkning av returpapper genom att göra eget papper. Idag var det dags för steg två, att mixa pappersmassan.

Vi vill undervisa om antalsuppfattning genom att använda siffer-kort och pärlor. Barnen får välja ett av korten på mattan, berätta vad det är på kortet och sedan placera ut så många pärlor som är på kortet.

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över en saga. Rimma och ramsa. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp. Laborera med bokstäver. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Svanen:

Vi vill undervisa om begrepp som framför, bakom, bredvid, under, över och ord på saker som finns med i spelet som kugghjul, väderkvarn och vattenledning. Vi vill också undervisa om hur problem kan lösas genom att prova olika alternativ och genom att samarbeta med kompisarna. Vi gör det genom att spela appspelet Pettsons uppfinningar!

Vi vill undervisa om antalsuppfattning genom att använda siffer-kort och pärlor. Barnen får välja två av korten på mattan, berätta vad det är på kortet och sedan placera ut så många pärlor som är på kortet. Vi undersöker addition genom att tillsammans räkna ihop hur många pärlor varje barn har totalt.

Vi vill undervisa om taluppfattning genom att räkna hur många vi är i rummet och genom att bekanta oss med talraden och vad som är ett mer eller ett mindre. Vi kastar en virkad apelsin och frågar vad som kommer innan tre eller vad som kommer efter sju. Vi lyssnar även efter och räknar antal trumslag för att veta hur många gånger vi ska hoppa på ett ben, två ben, hoppa högt, snurra, klappa eller blinka!

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över De tre bockarna Bruse. Rimma och ramsa bla Fem små snöflingor och Esike desike. Sjunga och leka med ord. Laborera med bokstäver och stavelser genom att lyssna på och klappa namn och andra ord. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Uteonsdag:

I dag hade vi uteaktivitet, vi gick till en pulkabacke där vi erbjöd pulka, tefat och stjärtlapp. Alla barn åkte och de barn som tyckte att det var läskigt provade att åka med en vuxen och åkte i den lilla backen. Det blev en lyckad dag i backen med varma och glada barn.

5-års:

Idag har vårt syfte varit att upptäcka vårt närområde och bekanta oss med ämnet teknik. Vi åkte till Flygvapenmuseum i Malmslätt. Efter att vi ätit frukt träffade vi Karin som visade och berättade om flygplan, deras motorer, vingar, däck och propellrar. Vi använde ficklampor för att kunna lysa på och upptäcka spännande detaljer. Vi fick även träffa figurerna Drakel och Viggo. Sedan ritade vi ritningar/förslag på olika flygmaskiner till Drakel och Viggo. Sedan fick prova på att leka med luft, flyga flygplan spela spel och spana på ubåtar. En spännande och lärorik dag!

Vi önskar er en trevlig och avkopplande helg! ☀️