Ankan vecka 4!

LillAnkan:

Vi har sett på film om papper, sjungit och ramsat om papper och träd.

Genom att använda olika sorters djur i flera färger undersöker vi barnens uppfattning av kategorisering. Vi introducerar en ny ramsa. Vi sjunger elefantsången med hjälp av bilder.

Vi vill fortsätta undervisa om ljuden och bokstäverna i barnens namn och genom rim och ramsor på ett lustfyllt sätt låta barnen upptäcka olika språkljud. Med hjälp av boken om ”Petter och hans fyra getter” väver vi in temat om hållbar utveckling, just nu med fokus på träd.

Gåsen:

Vi vill undervisa om hur barnen kan göra nytt papper av gammalt papper. Vi tittar på en film där de berättar hur en gör eget papper av returpapper. Vi tittar också på hur vårt papper vi la i vatten förra veckan ser ut. Efter samlingen går vi till ateljén där barnen får måla någonting som de kommer ihåg från filmen.

Vi vill undervisa om pappertillverkning av returpapper genom att göra eget papper. Idag var det dags för steg två, att mixa pappersmassan.

Vi vill undervisa om antalsuppfattning genom att använda siffer-kort och pärlor. Barnen får välja ett av korten på mattan, berätta vad det är på kortet och sedan placera ut så många pärlor som är på kortet.

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över en saga. Rimma och ramsa. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp. Laborera med bokstäver. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Svanen:

Vi arbetar med begreppet sparsamhet genom att titta på bilder som skapar serier av vad som händer vid avverkning av skog, produktion och återbruk av papper.

Vi vill undervisa om de olika delarna i papprets kretslopp. Vi gör det genom att barnen få måla av en bild från kretsloppet. Vi vill också undervisa om olika skapandetekniker. Vi gör det genom att måla med flaskfärg på staffli med olika storlekar på penslarna.

Vi vill undervisa om taluppfattning genom att räkna hur många vi är i rummet och genom att bekanta oss med talraden och vad som är ett mer eller ett mindre. 

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över De tre bockarna Bruse. Rimma och ramsa bla Fem små snöflingor och Esike desike. Sjunga och leka med ord. Laborera med bokstäver och stavelser genom att lyssna på och klappa namn och andra ord. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Uteonsdag:

Vi har haft uteonsdag. Vi gick på promenad till en lekpark i Råberga, där vi lekte en stund innan vi gick tillbaka till Ankan. Vi utmanade barnen genom att gå i olika terräng, springa, hoppa, klättra och gå på olika sätt t.ex. korsa benen och gå med höga knän. En skön förmiddag i den friska luften!

5-års!

På terminens första träff träffades vi på Ankan. Det var roligt att återse varandra! Vi gjorde tre olika kamratövningar tillsammans i mindre grupper. Barnen fick i uppgift att lösa problem och samarbeta. Barnen var engagerade och gav tummen upp! Sedan fortsatte barnen att leka valfri lek tillsammans.

Vi önskar er en trevlig och avkopplande helg! ☀️