Ankan vecka 48!

LillAnkan:

Papprets väg från skog till fabrik. Vi dramatiserar efter barnens egna reflektioner när de ser ett träd. Vi är träd i skogen, skogsmaskinen sågar ner träden och lägger dem bredvid varandra. Lastbilen kommer och lastar på träden (en filt) och kör dem till fabriken.

Vi vill undersöka barnens uppfattning om antal genom att använda oss av färgade klossar som barnen får bygga med. Vi leker även med Vovo för att undersöka barnens uppfattning av lägesorden. Vi avslutar med att läsa boken Ellens 1 2 3.

Vi vill undervisa om namnen, hur de ser ur och låter genom att barnen får hitta sitt namn och att vi undersöker vilka bokstäver som finns med. Likheter och olikheter. Vi övar även på kommunikation genom att barnen få berätta något om Babblarna, vi ställer följdfrågor. Vi tränar även på att svara när det är min tur och vara tyst däremellan.

Gåsen:

Vi vill undervisa om antalsuppfattning genom att använda matematik-kort och pärlor. Barnen får välja ett av korten på mattan, berätta vad det är på kortet och sedan placera ut så många pärlor som är på kortet, antingen med hjälp av siffran eller figurerna på kortet. Vi började matematiksamlingen med en matematisk ramsa och saga om tio katter.

Aktiviteten är planerad för att barnen ska få träna på siffror och att jämföra. Barnen kommer få stöta på matematiska begrepp som fler och färre. I aktiviteten tränas även deras fonologiska medvetenhet under rimramsa.

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över en saga. Rimma och ramsa. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp. Laborera med bokstäver. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Svanen:

Vi vill undervisa om återvinning och vad som händer med det vi slänger i våra sopor. Vi gör det genom att titta på Tekniska Verkens film om energiåtervinning och Lejonpanna. Vi vill undervisa om hur papper återvinns genom att göra eget papper. Vi börjar med att riva papper från returlådan och blötlägga det.

Vi vill undervisa om problemlösning och få barnen att resonera kring lösningar tillsammans. Vi gör det genom att i par eller grupper om tre spela appspelet Path Puzzler.

Stimulera språket genom att: Lyssna och reflektera över sagan om Guldlock och de tre björnarna. Rimma och ramsa bla Jag vill ha glass och Igelkotten. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp; presentera sig och berätta vad man tycker om för djur. Laborera med bokstäver genom att titta på ord och sätta samman dem. Vi arbetar i mindre grupper om 3-5 barn.

Uteonsdag Gåsen och Svanen:

Idag trotsade vi den bistra vinterkylan, klädde på oss flera lager kläder och gav oss ut på en promenad. Barnen gick två och två i repet med raska steg. Vi tog vägen förbi Lindengatans förskola, våra kompisar på Björnligan, via Ica ändå ner till ån. Där kunde vi se att vattnet frusit till is! Vi följde vattnet och när stigen svängde blev vi upptäckta av gässen och änderna som låg och guppade i en del av ån som ännu ej frusit. Det var tydligt att en grupp barn i djurens ögon var tecken på MAT! Det dröjde inte många sekunder innan en hel drös med fåglar skyndade åt vårt håll med förhoppningen om att få nått att äta. Barnen fascinerades över änderna som kom glidande över isen. Vi fortsatte fram till utegymmet där trappklättring var populärast innan vi begav oss åter mot Ankan. Vi vuxna var mycket imponerade över barnen uthållighet och benstyrka!

5-års:

Idag har vi träffats hos våra kompisar på Förskolan Björnligan. Vi pratade om advent och att många av oss gör fint hemma med ljus och stjärnor i fönstren. Vi påbörjade skapande med jul- och vintertema och kommer fortsätta nästa vecka. Barnen tog också tillfället i akt att leka tillsammans! Kreativt och roligt har vi haft!

Vi önskar er en trevlig och avkopplande helg! ☀️