Ankan vecka 40!

Vi startade veckan med att Gåsen bjöd in till storsamling. Barnen fick leka en gissnings- och beskrivningslek, där de på ett roligt och lekfullt sätt fick använda sina sinnen. De lyssnade, tittade på bilder och sjöng.

LillAnkan: De har på matematiken arbetat med löv. De pratade om färg, form och storlek. På språksamlingen läste pedagogen sagan om Bobbos väska och visade saker ur väskan.

Knopp: Vi vill undervisa om löv, hur de kan se ut, färg och form, var de växer, olika sorters löv och var en kan hitta dem.

Gåsen: Vi vill undervisa om matematik, att kunna urskilja, sortera och kategorisera. Vi använder oss av begreppen mjuk och hård. Pedagogen uppmanar barnen att ta ett mjukt eller hårt föremål och placera i en låda. På språksamlingen stimulerade vi språket genom att: Lyssna och reflektera över en saga. Rimma och ramsa. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp. Laborera med bokstäver.

Svanen: De har avslutat arbetet med Snick och Snack. De har gemensamt skapat en kompistavla med figurer från Vännerna i Kungaskogen. På språksamlingen stimulerade vi språket genom att: Lyssna och reflektera över en saga. Rimma och ramsa. Sjunga och leka med ord. Tala inför grupp. Laborera med bokstäver.

Knytte: Vi vill undervisa om att det går att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Vi gör det genom att prata om begreppet skapa samt ge barnen i uppdrag att skapa av material i skogen. Halva gruppen fick i uppgift att skapa djur medan andra halvan fick skapa naturtavlor i smågrupper

Mulle: Vi vill undervisa om vad Allemansrätten är för någonting. Det gör vi genom att läsa sagan ”Ali, Sara och Allemansråttan – en saga om allemansrätten”. Vi diskuterar innehållet i sagan och vad allemansrätten är för någonting. Vi leker en lek som handlar om att vara mån om djuren.

5-års: Barnen var och besökte kompisarna på Björnligan. Där pratade de om hur en beter sig i trafiken och skapade reflexer.

Vi önskar er en trevlig och avkopplande helg! ☀️