Ankan vecka 16!

LillAnkan har haft sopjakt ute på Ankans gård med Prassel, Grönis och Flamman. Barnen har byggt med konstruktion, läst böcker och varit ute mycket.

Knopparna: Pedagogerna ville undervisa om vårtecken. Barnen pekar och uppmärksammar alla blommor vid vägkanten och de känner på videung som även kallas för videkissar. Varför heter de så? ”Det är nog för att kattens päls är mjuk” berättar ett av barnen.

Gåsen har arbetat med språk genom att undersöka barnens namn och efternamn. Vi har fortsatt prata om återvinning och barnen gick en skräpplockarpromenad till återvinningssstationen.

Svanen har arbetat med känslor utifrån ansiktsuttryck. Barnen har haft språklek och läst sagan om Kotte får besök, arbetat med rim och ramsor och gissa djuret utifrån en beskrivning.

Knytte arbetade med uppdragskort. Hos Hugo fick barnen ställa sig BREDVID ett högt träd, klättra ÖVER en sten och ställa sig BAKOM en vuxen. Hos Frida fick de hämta ett STORT löv, en LÅNG kotte och barr som satt ETT och ETT, TVÅ och TVÅ eller TRE och TRE.

Mulle: Vi ville undervisa barnen om vårtecken. Några trädgårdsblommor som snödroppar, krokus och klosterliljor kunde beskådas på vägen till skogen. I skogen såg vi sniglar, myror, maskar och en del små knoppar. Femårs har varit och besökt domkyrkan. Eva guidade oss och vi fick uppleva och lära oss om många spännande platser och föremål i kyrkan. Varför det är ”hål” i väggarna, att kyrktornet är 108 meter högt och att en kan ha såväl bröllop, dop som begravning i kyrkan.

Trevlig helg! ☀️